Publicat: 18 martie 2014

Detoxifierea de tehnologie in 7 pasi

s560x316_att00114Devii anxios daca iti uiti telefonul acasa? Verifici in mod constant mesajele, mailurile si noutatile de pe retelele sociale, chiar si in momentele tale intime? Trimiti mesaje in timp ce conduci, chiar daca esti constient de consecinte fatale? In general, iti petreci ziua holbandu-te intr-un ecran?

Studii numeroase demonstreaza cum tehnologia, sub toate formele ei, contribuie la nivelul marit al stresului, dauneaza relatiilor din familie, agraveaza simptomele deficitului de atentie, dar si al altor tulburari mentale, si cauzeaza probleme de sanatate, din care cancerul nu este exclus.

Oricat ti-ar displacea gandul, momentul unei cure de detoxifiere prin care se reduce, in mod voluntar, folosirea tehnologiei este aproape. „Cu cat esti mai legat de ceva, cu atat mai mult vei deveni anxios la gandul ca va trebui sa renunti. Dar daca reusesti sa transformi aceasta perioada intr-un mod eficient, aceasta detoxifiere te va ajute sa scapi de consecintele negative si-ti va oferi pauza de care ai nevoie pentru a lua decizii mai bune de acum inainte”, scrie medicul Gregory L. Jantz pentru psychologytoday.com.

Planifica-ti progresul

Tehnologia este deja parte integranta din vietile noastre, asa ca va trebui sa renunti in mod intentionat, sa constientizezi motivele si durata abstinentei. „Nu este ceva ce poti lasa la mana hazardului, altfel te vei intoarce imediat la vechile obiceiuri. Cheia sta in aceasta intentionalitate. Vrei sa faci asta cu ochii deschisi, ca sa-ti poti monitoriza raspunsurile si reactiile la privarea digitala. Fa un plan si tine-te de el. Asta va reusi sa invinga atacurile de anxietate ce te pot intoarce din drum”, sfatuieste Jantz.

Incepe cu o mica pauza

Detofixierea digitala poate fi privita ca un post sau o curatire, dar asta presupune ca elementul de pofta va interveni inca de la inceput. Este echivalentul cibernetic al restrictiei de ciocolata, cand tofu si merele sunt singura optiune. Relaxeaza-te. Daca dietele acelea nu merg in cazul alimentatiei, nu vor merge nici in cazul tehnologiei. Incepe cu pasi mici.

De exemplu, daca la film cu familia sau la serbarea copilului, telefonul mobil poate ramane acasa. „Permite-ti cateva ore in care sa te concentrezi pe un singur lucru. Daca esti omul care trebuie sa verifice mailul odata la 15 minute, incearca sa faci lucrul acesta cat mai rar, o data pe ora, la inceput. Incepi timid, fapt care iti va asigura experienta unei victorii fenomenale”, spune specialistul.

Nu reduce sau elimina pur si simplu. Inlocuieste, de asemenea

Cand ne oprim din a face un lucru, cream un vid. Ceea ce obisnuiai sa faci inainte alimenta o anumita nevoie, iar renuntarea la acea activitate va face nevoia sa revina la suprafata. „Daca nu umpli golul cu altceva, vei simti ca nu esti complet. „Gandeste proactiv: inainte sa reduci, alege ceva pozitiv, sanatos si inaltator cu care sa inlocuiesti”, sfatuieste medicul.

De exemplu, durata timpului petrecut pe Facebook va fi scurtata zi de zi. In zilele in care nu exista program pentru reteaua sociala, o intalnire cu un prieten, in carne si oase, este solutia convenabila. Casa are mereu nevoie de schimbari sau imbunatatiri, vor fi mereu lucruri care trebuie facute, dar pentru un motiv sau altul, sunt amanate.

Clarifica telul

Fii specific in ceea ce priveste detoxiferea. De ce o vrei? De ce o faci? Ce ai de castigat? Cu cat iti vizualizezi telul mai mult, cu atat vei fi mai hotarat. Pune pe hartie telurile tale, apoi scurteaza-le in cateva cuvinte sau fraze memorabile, pe care sa ti spui cand vrei sa intri pe Google.

Reguli clare

Tu decizi care vor fi parametrii detoxifierii tale. Daca hotarasti ca mailurile nu vor mai fi verificate seara, de acasa, specifica orele la care le poti verifica. Cu cat esti mai specific, cu atat mai putin vei putea trisa. Apoi, nu trisa! „Doar pentru ca tu ai facut regulile nu inseamna ca le poti incalca. De aceea este important sa incepi cu pasi mici, pentru ca odata acumulate cateva victorii, iti poti mari asteptarile”, spune Gregory L. Jantz.    Medicul sfatuieste ca, din timp, sa fie stabilite si consecintele. „Nu vrei sa trisezi, dar, cel mai probabil, o vei face, la un moment dat. Fii pregatit si pentru esecuri”, spune acesta.

Foloseste-te de ce ai invatat

Telul nu ar trebui sa fie bazat pe a vedea cat timp poti face ceva sa nu, pentru ca asta este calea sigura de a te reingropa in aceleasi obiceiuri vechi cu mai multa pasiune. Unul dintre scopurile detoxifierii este constientizarea faptului ca se traieste mai bine asa. Alt scop este realizarea imixtiunii tehnologiei in toate aspectele vietii: emotional, fizic, spiritual, dar si relational. „Daca esti atent la ceea ce primesti in timpul curei de tehnologie, vei putea sa-ti dai seama unde anume este nevoie de ea si unde anume dauneaza”, sfatuieste medicul.

Treci la pasul urmator

Odata ce ai invatat lucruri noi despre tine si despre dependentele tale, vei putea stabili noi bariere. Cunostinta nu este indeajuns de puternica sa modifice comportamentul, trebuie sa fie aplicata pentru a schimba obiceiuri bine inradacinate. „Cand incetezi sa mai inveti, incepi sa te atrofiezi. Foloseste-te de ceea ce stii, continua sa cresti si indreapta-te catre o viata sanatoasa, in care tehnologia este integrata doar cat trebuie”, conchide Gregory L. Jantz.

Esti deja fan? Click aici sa nu mai apara mesajul