Publicat: 14 februarie 2014

Lapte integral vs lapte degresat. Care sunt diferentele si care este cel mai bun

laptele-scade-tensiunea-18336978Ca il pui langa cereale, ca il bei simplu sau il pui in cafea, laptele face cu siguranta parte din ziua fiecaruia dintre noi. De la simpla varianta a laptelui proaspat muls pe care o aveau buncii nostri, acum avem in fata zeci de sortimente si firme producatoare. Chiar si asa, putini ne intrebam la cumparaturi care este cel mai bun lapte?

Lapte integral, semi-degresat, degresat, lapte de soia, lapte de migdale, lapte de cocos, lapte cu cacao…si optiunile pot continua. Laptele este unul din alimentele pe care multi le punem in cosul de cumparaturi. Adesea il alegem in functie de firma producatoare fara sa ne gandim la alte diferente.

Trebuie sa stii, insa, ca indiferent de continutul de grasimi, 220ml (adica un pahar) de lapte contin 8 grame de proteine, 12 grame carbohidrati si 300mg calciu. Pe langa acestea, intr-un pahar cu lapte vei mai primi minerale si vitamine (potasiu, fosfor, vitamine B sau Vitamina D).

Totusi, cel mai important criteriu pe care il punem multi in fata atunci gand luam cutia de pe raft este continutul de grasimi. Laptele integral sau gras are 3.5% grasime si este cea mai apropiata varinata pe care o poti gasi de cea a laptelui de vaca proaspat, inainte de procesare. Laptele integral este procesat pentru indepartarea microorganismelor, dar are mai multa grasime spre deosebire de varinatele semi-degresate cu 1.5% grasime si degresate cu 0,1% grasime. In timp ce calciul si mineralele raman la aceleasi valori in cazul celor 3 tipuri de lapte, continutul de calorii este diferit. De exemplu, 220ml de lapte integral are 150 de calorii si 24mg colesterol, iar cel degresat doar 90 de calorii si 5 mg de colesterol.

Lapte integral vs lapte degresat

Teama de calorii, grasimi saturate si colesterol ne fac de multe ori sa alegem laptele cu mai putina grasime. Sunt, insa, unele studii care sustin ca laptele gras nu duce la cresterea colesterolului. Ba dimpotriva, influenteaza in bine colesterolul bun.

Citeste si Ce greseli faci cand prepari o omleta

De cealalta parte, procesul de separare a grasimii folosit pentru obtinerea laptelui degresat si semi-degresat, duce la pierderea vitaminele solubile (A, D, E si K). Chiar si asa, multi producatori de lapte au gasit metode prin care sa fortifice produsul, iar laptele cu putine grasimi sa isi pastreze valorile nutritionale asemanatoare cu ale celui integral.

Mai multe studii vorbesc despre beneficii dovedite ale lactatelor cu mai putine grasimi: de la reducerea riscului de osteoporoza si diabet de tip 2, pana la scaderea riscului de tensiune arteriala sau de apritie a menopauzei precoce.

Unul din motivele pentru care alegem lapte cu 0.1% grasime este pentru ca are putine calorii, iar daca tinta noastra este scaderea in greutate, aceasta pare varianata ideala. Inainte sa te grabesti sa ne dai dreptate, iti spunem ca un studiu facut in Statele Unite a demonstrat ca, in cazul copiilor, consumul de lapte degresat poate fi asociat cu cresterea in greutate. Teoriile mai noi spun ca laptele integral (3,5%) este mai bun pe temen lung pentru scaderea in greutate pentru ca iti da senzatia de satietate pe o perioada mai lunga.

Esti deja fan? Click aici sa nu mai apara mesajul