Publicat: 11 februarie 2014

De ce este bine sa consumam muraturi?

DSC01924Gogonele, varza murata, castraveti, gogosari, conopida – toate acestea intregesc meniul nostru in perioada de iarna si ofera organismului substantele de care are nevoie si in sezonul rece.

In sezonul rece, legumele proaspete ne ajung mult mai rar pe masa, fie pentru ca nu se gasesc, fie pentru ca sunt prea scumpe.

Putine calorii, multe vitamine

Muraturile sunt sarace in calorii si bogate in minerale si vitamine, cu precadere vitamina C. Varza murata are cel mai mare continut de vitamina C, 100 g acoperind un sfert din necesarul zilnic al unui adult. Muraturile care nu sunt fierte, ci doar putin oparite, pastreaza aproape intacte vitaminele, de aceea sunt indicate in acest sezon. Nutritionistii recomanda persoanelor sanatoase sa consume muraturi si seara, pentru ca potolesc apetitul. Trebuie sa se tina insa cont si de faptul ca acestea favorizeaza retentia de apa in corp. Acest lucru poate fi prevenit prin spalarea muraturilor inainte de a fi consumate, pentru a indeparta surplusul de sare. Mai pot fi si desarate, daca sunt tinute pentru o jumatate de ora in apa rece. Chiar daca gustul nu va mai fi la fel de bun, asa vei evita excesul de sare.

Muraturile si sanatatea

Nu toata lumea se poate bucura de gustul muraturilor. Persoanele cardiace, diabetice sau cu probleme gastrice trebuie sa se abtina de la consumul acestora. La persoanele cu probleme gastrice pot aparea reactii alergice, din cauza fermentarii legumelor, iar cei care au hipertensiune trebuie sa aiba mare grija la sarea in exces. Si in perioada ciclului menstrual este mai bine sa te abtii de la consumul de muraturi, pentru ca nivelul hormonal crescut face ca organismul sa retina mai multa apa decat de obicei.

Cele mai bune muraturi

Ca sa ai parte de muraturi sanatoase trebuie ca legumele pe care le pui la murat sa fi fost proaspete, sanatoase, nepatate si neatinse de bruma. Ele pastreaza vitaminele rezistente la fermentatie si imprumuta si beneficiile celorlalte ingrediente folosite: marar, hrean, frunze de telina, usturoi. 100 g de gogosari in otet contin doar 15 kcal si o cantitate apreciabila de vitamina C.

Esti deja fan? Click aici sa nu mai apara mesajul