Publicat: 13 martie 2014

Romania: Turism de un miliard de euro

s560x316_romania_(1)WIKIPEDIA: „Romania este situata in sud-estul Europei Centrale, pe cursul inferior al Dunarii, la nord de peninsula Balcanica si la tarmul nord-vestic al Marii Negre. Pe teritoriul ei se afla aproape toata suprafata Deltei Dunarii si partea sudica si centrala a Muntilor Carpati”.

Scurt, fara a puncta diferentele istorice sau culturale, definitia din Wikipedia vorbeste despre o tara bine marginita de natura, care, intr-un fel, vine sa compenseze, imaginea „inca stearsa“ pe care o are printre turistii straini.

Aici, marile agentii de turism isi cresc afacerile si fac planuri pe termen lung. O trecere rapida in revista a evolutiei acestei piete, in ultimii ani, aduce 2013 usor peste pragul de un miliard de euro . Cel putin, asa vorbesc cifrele. Si la fel numara primii jucatori valoarea industriei locale de turism. Care sunt asteptarile lor?

Anul trecut, piata a stagnat, insa pentru 2014, estimam o crestere de cel mult 5%, chiar daca  se schimba sezonalitatea vanzarilor si acestea cresc foarte tare in perioadele de inscrieri timpurii. Cresterea va avea ca sursa destinatiile exotice, care devin mai usor accesibile atat in ceea ce priveste tariful, cat si timpul pana la destinatie“, face o introducere Dragos Anastasiu, presedintele grupului Eurolines Romania si TUI TravelCenter. In acelasi timp, continua Anastasiu, principalele provocari vor veni pe partea de online si tehnologie, pentru ca in Romania vanzarile online in turism sunt la un nivel destul de scazut comparativ cu media europeana. De aceea, este mult loc de crestere. Si, cel mai probabil, piata va asista la investitii in dezvoltarea de softuri si tehnologie.

Pe online mizeaza si Lucia Morariu, director general al agentiei Eximtur din Cluj-Napoca si presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). „Concurenta se va face simtita, anul acesta, mai mult pe piata online de calatorii, si este posibil sa apara jucatori noi“, rezuma scurt Morariu. Si la fel de posibil este ca „touroperatori mari sa aduca in tara branduri internationale importante, pe care sa le reprezinte“, continua Traian Badulescu, consultant in turism. Oricum ar fi, piata locala este pregatita de schimbari in 2014, chiar si atunci cand vine vorba de achizitii. Cu o nuanta insa: se pot perfecta achizitiile unor agentii mai mici, precum si aliante strategice. In acest context, Dragos Anastasiu aduce o completare: spune ca singura sansa a agentiilor mici este fie sa fuzioneze cu marile grupuri, fie sa ofere servicii de nisa, personalizate, tailor-made sau in piete regionale mai greu accesibile marilor grupuri.

«Nu este o regula»

O scurta privire peste situatiile finaciare ale agentiilor mici confirma acest lucru: venituri de la cateva zeci pana la cateva sute de mii de euro, sub un milion. In traducere, ar parea un crampei de business intr-o mare agentie. Dar nu este o regula sau o necesitate: agentiile mici pot falimenta sau pot fi vandute la fel de bine cum pot supravietui sau pot aduce profituri reale. „Nu cred ca marimea unei agentii este neaparat un factor de risc. Exista multe agentii mici si mijlocii, care au rezultate financiare foarte bune raportat la volumul de vanzari pe care il inregistreaza“, puncteaza Lucia Morariu. Cu o paranteza: specializarea, cel putin partiala, a activitatii in cadrul unor agentii de turism, desfasurarea de programe proprii pe una sau doua destinatii cu targetarea pietei locale sau pozitionarea pe activitati locale turistice de nisa, oferite marilor touroperatori spre comercializare, ar putea fi o solutie de succes.

Asa ca, la prima vedere, pare cat se poate de clar: pe langa batalia pe pret, va fi o batalie mare si pe marketing. Online-ul a devenit deja principala sursa de informare si este doar o chestiune de timp pana se va transforma in principalul canal de distributie. „O mare provocare pentru o agentie va fi cum sa creeze empatie in mediul online. Agentul de turism poate fi cel mai bun vanzator fata in fata cu clientul, insa provocarea este cum sa vanda si online-ul. Cine intelege sa fie inventiv, sa inoveze si sa nu copieze un model de business care nu i se potriveste, cine se va promova si va transmite mai mult online, acela va castiga“, spune Sebastian Constantinescu, director general Travel Planner.

Corporate versus agentii

Un alt segment foarte important pe care mizeaza agentiile este turismul corporate. Ultimele informatii arata ca, in 2014, M.I.C.E. (Meetings Incentives Conventions Exhibitions) va deveni o parte importanta a acestui gen de turism. Cu alte cuvinte, chiar daca nu poate concura cu tarile din Vest, Romania are, totusi, un rol cheie in regiune. „Estimarile jucatorilor din piata locala vorbesc de o valoarea de cateva sute milioane de euro pentru partea de business travel si M.I.C.E., care include, pe langa evenimente, si festivaluri sau concerte“, puncteaza Traian Badulescu. Altfel spus, turismul de evenimente este cel care asigura legatura intre lumea corporatista si a organizatiilor cu lumea travel. Sau, ca o concluzie, „contractele cu clientii corporate asigura venituri sigure si previzibile pe intreaga lor durata“, spunea Sorin Vaduvoiu, director executiv Perfect Tour, agentie care, anul trecut, si-a adaugat in portofoliu cel mai important client corporate – OMV Petrom. Potrivit executivului, fara a intra in amanunte legate de valoarea contractului, licitatia pentru acest contract a durat un an si s-a desfasurat la nivel regional. Ce se va intampla mai departe cu piata locala de turism, daca va depasi sau nu pragul de un miliard de euro, ramane de vazut. Linia va fi trasa la finalul anului.

Primii jucatori din turism

Touring Europabus Romania – 53,4 milioane de euro este valoarea cifrei de afaceri din 2013 (n.r. – compania detine retelele de agentii TUI TravelCenter si Eurolines);

Perfect Tour – 47 milioane de euro, cifra de afaceri in 2013, o contributie importanta pentru acest rezultat avand-o contractul semnat anul trecut cu OMV Petrom;

Christian Tour – 45 milioane de euro a inregistrat anul trecut, pentru 2014 estimarea cifrei de afaceri oprindu-se la 60 milioane de euro;

Eximtur – nu a publicat inca rezultatele referitoare la cifra de afaceri, insa reprezentantii agentiei au spus ca volumul de vanzari a depasit 36 milioane de euro in 2013;

Happy Tour – nu a facut estimari referitoare la rezultatele inregistrate anul trecut.

Esti deja fan? Click aici sa nu mai apara mesajul