Publicat: 27 ianuarie 2014

Viitorul masinilor germane se afla in Romania

die-welt-viitorul-masinilor-germane-se-afla-in-romania-cum-au-transformat-nemtii-transilvania-in-cea-mai_size9Dupa ce, in Evul Mediu, zona Sibiului a atras foarte multi germani care s-au stabilit aici, acum acest oras si imprejurimile au devenit locul in care au venit cei mai importanti dintre producatorii de piese auto, noteaza cotidianul german Die Welt.

Fabrica de piese auto Daimler din Stuttgart are mari asteptari de la unitatea de productie “Star Transmission”, condusa de Bernd Krottmayer. Planurile de extindere ale nemtilor in Transilvania, care au in vedere o crestere masiva a productiei Daimler pana in 2020, vor face din Mercedes-Benz marca cel mai bine vanduta si cea mai profitabila a grupului.

In acest scop, Daimler vrea sa construiasca, pana in 2016, o fabrica la Sebes, investitie de 300 de milioane de euro. “Nu intentionam sa mutam aici productia din Germania, dar preluam din capacitatile suplimentare”, a explicat Krottmayer, care a preluat, in 2010, operatiunile din Romania, cu 450 de angajati. Acum sunt peste 1.000 si angajarile vor continua, desi Krottmayer nu stie sa spuna cu exactitate cati muncitori vor mai fi angajati.

Dar Daimler nu este singura companie germana care se extinde in Transilvania si care cauta muncitori romani. Asa cum au venit sasii in secolul XII si au asigurat prosperitatea regiunii, asa vin acum investitorii germani, fac investitii masive si creeaza locuri de munca, scrie Die Welt. Printre cele aproximativ 800 de companii germane care au facut investitii in regiune se numara nume mari precum Siemens, care are trei fabrici, Continental, ThyssenKrupp si alti producatori de componente auto mai mici.

Bernd Krottmayer locuieste acum la Sibiu. “Orasul nu este unul industrial cu traditie, dar cu toate acestea aici s-au stabilit multe companii auto in anii anteriori. Principalul motiv nu este forta de munca ieftina, ci infrastructura buna si faptul ca locuitorii din zona cunosc limba germana”, spune el.

Desi in zona au mai ramas destul de putini germani, dupa migratia masiva de dupa 1989, acestia si-au lasat amprenta peste oras: exista clase cu predare in limba germana, atat la gimnaziu cat si la liceu, un departament germaa in cadrul Teatrului de Stat, un centru cultural german si un cotidian in limba germana.

Iar din 2000 incoace, orasul are acelasi primar, de origine germana – Klaus Iohannis, care a tras investitorii straini, a luptat cu coruptia si bitocratia, a dezvoltat infrastructura si a refacut centrul vechi al orasului, noteaza ziarul german. Dupa reconfirmarea lui Iohannis in functia de primar, in 2012, oamenii de afaceri din Germania au fost si mai atrasi de Sibiu. Alte localitati in care au fost alesi primari de origine germana au devenit, de asemenea, tinta investitorilor germani.

Din pacate, imaginea Romaniei este in continuare umbrita de saracie si scandaluri de coruptie, comenteaza cotidianul german. “Pentru multi germani, Romania nu este interesanta, este o tara pentru care simti mai degraba compatimire decat admiratie, inainte sa vii aici”, explica Jürgen Schmidt, reprezentantul companiei Marquardt, care locuieste in Sibiu de cinci ani si n-ar mai vrea sa plece.

De departe, cel mai important lucru pentru investitorii straini care se extind in regiune este faptul ca localnicii cunosc limba germana. Multi romani pleaca la studii universitare in Germania si se intorc in Romania cu pregatire germana si cu limba perfect invatata.

“Lucram foarte mult cu colegii de la sediul central din Stuttgart si este mult mai usor sa ne intelegem in limba materna”, spune seful Daimler. Muncitorii romani urmeaza un stagiu de pregatire de cateva luni la fabrica din Stuttgart, dar desi toti au aceleasi calitati profesionale, au prioritate cei care stiu limba germana.

Dar cu toate investitiile masive care se fac in zona, vorbitorii de limba germana sunt din ce in ce mai greu de gasit. Marquardt, de exemplu, a deschis a cincea fabrica in aprile anul trecut, anagajat 1.400 de oameni si vrea sa ajunga pana la 1.900 in uramtorii trei ani. Continental, in acelasi timp, a deschis in 2012 a patra fabrica si a majorat numarul de salariati de la 1.800 la 2.300. Ca urmare, rata somajului in Sibiu a scazut de la 10,3% in 2000, la 4,1%, in 2012, sub media nationala.

Pentru ca in zona Sibiului este din ce in ce mai greu sa gaseasca angajati specializati, comanii ca Bosch si Daimler s-au extins spre Blaj. Pentru a-si asigura personalul de care are nevoie, „Star Transmission” vrea sa infiinteze, in 2014, o scoala de meserii la Sibiu, in colaborare cu Clubul German de Business. Cei 25 de elevi vor deveni mecanici, electricieni si muncitori specializati.

Esti deja fan? Click aici sa nu mai apara mesajul