Publicat: 28 februarie 2014

Astenia de primavara: Ce este si cum o invingi?

Ai dormi intruna, nu ai chef de nimic, te iriti din orice, nu te mai poti concentra, nu esti in apele tale… Sunt doar cateva dintre neplacerile asteniei de primavara, daca sistemul imunitar e slabit.

Afectiune, boala, stare fizica sau psihica? Asta-i intrebarea! As zice: cate putin din toate. Caci astenia, in general, se traduce printr-o slabiciune, o stare de oboseala avansata, aparent inexplicabila, nejustificata, ce duce la dereglari ale functiilor organismului. Afecteaza preponderent psihicul, iar de la astenie la o depresie in toata regula nu e decat un pas. Or, primavara e perioada propice pentru asemenea fenomene, dat fiind ca organismul depune un efort pentru a se adapta la trecerea de la vremea rece la cea calda. Iar daca luam in considerare schimbarile atat de bruste de temperatura care se produc in ultima vreme la noi, aparitia starilor de disconfort e cu atat mai justificata.

Cum se manifesta astenia de primavara

Oboseala este printre primele semne ale asteniei. Este ca un semnal de alarma, ce nu trebuie ignorat. De cele mai multe ori, starea generala de moleseala e insotita de dureri de cap, de nervozitate, de palpitatii si de stari contradictorii. Capacitatea de concentrare si de gandire scade simtitor, la fel ca si apetitul sexual. Pot aparea si dureri de spate, abdominale, musculare, in piept. Insomniile sau, dimpotriva, necesitatea unui somn prelungit se numara si ele printre caracteristici. Mai mult, pot aparea usoare stari de lesin, ameteli, sunete ciudate in urechi, imagini in ceata. Sa nu te miri daca iti vine sa plangi din orice sau daca nu-ti mai poti controla emotiile. Diminuarea vitalitatii, lipsa chefului, dorinta de insingurare sunt si ele semnale clare ca astenia de primavara iti poate da batai de cap.

Ce e de facut

Sistemul imunitar are nevoie de un imbold pentru a se adapta la noul stil de viata. Iarna, organismul e nevoit sa suporte capriciile frigului si invata sa-si conserve energia, in special prin alimentatie. Numai ca, in anotimpul geros, lipsesc o mare parte dintre mineralele si vitaminele necesare, pe care trupul e nevoit sa le ia din resursele proprii. Dar si acestea se epuizeaza, exact primavara. Asa ca o dieta adecvata poate juca un rol crucial in depasirea problemelor create de astenie. De fapt, „careul de asi” cu care poti invinge aceasta tulburare fizica si psihica este format din odihna, hidratare, alimentatie corespunzatoare si miscare in aer liber. Un somn linistit, de cel putin 7-8 ore pe noapte, face minuni in astfel de situatii. Reface trupul obosit si da energia necesara zilei urmatoare. Cele minimum 8 pahare de apa pe zi, deja legendare, sunt obligatorii pentru o buna functionare a metabolismului si a digestiei. O dieta bogata in legume, verdeturi de orice fel, fructe proaspete, radacinoase si, pe cat posibil, saraca in prajeli, dulciuri, produse procesate, asigura energia necesara si nutrientii de care organismul are nevoie. Plimbarile lungi, in aer liber, pun sangele in miscare si dau tonus. Nu in ultimul rand, e foarte important sa te bucuri cat mai mult, sa visezi, sa iubesti.

Organismul are nevoie de grasimi!

Chiar si in cazul adoptarii unui regim de viata sanatos, grasimile nu trebuie eliminate din alimentatie. O dieta echilibrata are nevoie de 30% grasimi. Totusi, este vorba despre grasimile nesaturate, care se gasesc in carnea slaba de pui, peste, precum si in uleiurile vegetale, cum sunt cel de masline, de floarea-soarelui si derivate ale acestora, de exemplu margarina, mai ales cea imbunatatita cu Omega 3, Omega 6 si vitamine din grupul B, care ajuta la scaderea colesterolului.

Esti deja fan? Click aici sa nu mai apara mesajul